Krasowe skały masywu Mosor  prezentują się pięknie, schodzą kilkaset metrów stromo do morza. Poranek we Vranicy prześliczny, błękit nieba przegląda się w spokojnej wodzie zatoki, a my witamy się na dzień dobry z zaprzyjaźnioną czaplą. Do tych gór, tam daleko, chcemy dzisiaj dotrzeć. Mijamy letniskowe miejscowości, na razie równo z poziomem morza… Kilkanaście kilometrów za Splitem, po naszej lewej pojawiają się fantastyczne krasowe skałki masywu Mosor. W miejscowości Omisz są imponujące. Przejeżdżamy przez most na rzece Cetina na prawy jej brzeg. Tutaj Cetina uchodzi malowniczo wśród skał do Adriatyku. Cetina wypływa z głębokiego wąwozu (kanionu) otoczonego wysokimi pionowymi skałami.  Jacek zarządza krótki postój dla uwiecznienia tych pięknych widoków. W skalistym wąwozie, 40 lat temu kręcono zdjęcia do filmu „Winnetou”.  Zamierzamy w drodze powrotnej z Makarskiej pojechać drogą wzdłuż wąwozu Cetina.
Na skalistych zboczach rozrzucone hotele i pensjonaty… Ponad dachami domów na wysokości 245 m, na zboczu stromej skały u wejścia do wąwozu, góruje twierdza Mirabella, z XIII wieku, podobno kryjówka piratów, którzy w grotach stromych skał ukrywali się po swoich morskich rozbojach. Według innej wersji, twierdza Mirabella stanowiła pewną ochronę mieszkańców Omisza przed piratami. A w czasie najazdu Osmanów w XVI wieku, obrońcy Omisza wprowadzili zamęt w szeregach wroga poprzez krzyki i kanonadę, które z pomocą echa odbijającego się w kanionie wywołały wrażenie, że miasto chronione było przez znacznie liczniejszą grupę obrońców. Ruszamy w dalszą drogę do Makarskiej. Z lewej strony towarzyszą nam strome skały Mosoru. Zatrzymujemy się na parkingu, z widokiem na góry… i na Adriatyk. A to ekipa na tle jakże fotogenicznych skałek. To ostatni odcinek masywu Mosor przed przełęczą Dubci.
Strome zbocza Mosoru są imponujące…. Magistrala adriatycka wydaje się wąską ścieżką na tle tych skał. Przed nami przełęcz Dubci (298 m), rozdzielająca masyw Mosor od masywu Biokovo.  W drodze powrotnej zamierzamy wdrapać się na nią. Ta równia pochyła (od lewej na prawo) wzdłuż zbocza to magistrala, a odchodząca od niej zygzakiem droga wspina się na przełęcz. Zauroczeni pięknymi widokami nie zauważyliśmy ciemnych chmur nad górami. Jesteśmy w Makarskiej, miasteczku leżącym u podnóża majestatycznych gór Biokovo.  Makarska i morze jeszcze w promieniach słońca… Ale góry przykryły ciężkie ołowiane chmury. Nie jest nam dane podziwianie najwyższego szczytu nad Makarską.  Sveti Jure (1762 m), ukrył się w tych ciemnych chmurach.
W miasteczku jeszcze słonecznie. Wzdłuż promenady sporo spacerowiczów. Przy nabrzeżu przycumowane łodzie, jachty i statki, czekają na nadchodzącą znad gór nawałnicę.

Nad morzem niebo też zasnuło się chmurami. …. A w miasteczku panoszą się dorodne palmy olejowe. A chmury znad gór coraz bliżej.
Wzdłuż promenady śliczne domy wśród palm… W gaju piniowym hotele i pensjonaty … A Jacek szacuje ile czasu nam zostało przed solidną pompą. Na wszelki wypadek robimy „skok w bok” między urocze kamieniczki, żeby w razie ulewy schronić się w jednej z nich Kamieniczki wspinają się po zboczu, a my wspinamy się po schodach… I te wszechobecne urokliwe palmy…
I girlandy dorodnych glicynii… A nad nami coraz ciemniej… … Mijamy katedrę św. Marka wzniesioną w XVIII w. I silny podmuch wiatru oraz ciężkie krople ulewnego deszczu zmuszają nas do kapitulacji… Schroniliśmy się w pobliskim bistro, serwującym smakowite owoce morza.  Za oknem szum wiatru i ulewy.  A my posiłkujemy się smakowicie pachnącymi przysmakami.
Godzinę później krajobraz po burzy.  Mokre chodniki z kałużami i świeże, rześkie powietrze. Niestety, góry osnute chmurami i nici z naszej sesji zdjęciowej.

Miejscowa armada przycumowana do nabrzeża nie ucierpiała w czasie nawałnicy. …

Mamy szczęście, góra Sveti Jure (1762 m) nad Makarską odsłoniła się na chwilę. Wracamy magistralą do przełęczy Dubci.  Nad morzem niebo rozjaśnia się.
Przełęcz od strony morza w promieniach słońca. Więc wygląda na to, że wariant z wąwozem wzdłuż rzeki Cetina uda się zrealizować. Nasza dzielna kobyłka wspięła się zygzakiem na przełęcz Dubci…

Podziwiamy z góry (298 m npm) drogę, którą przebyła w konwoju tirów, busów i samochodów osobowych.  I tutaj kończy się wariant optymistyczny naszej wyprawy, bo z drugiej strony gór od północy, wciąż gęste ciemne chmury. W takich warunkach po burzy,  droga wzdłuż wąwozu Cetina jest zbyt niebezpieczna. Poddajemy się. Do Vranicy wracamy najprostszą i najszybszą trasą A1.  A Vranica wita nas pogodnie i ciepło,  ozłoconym promieniami zachodzącego słońca pagórkiem nad Vranicą.  Omisz i jego okolice  zdobędziemy w jednej z następnych wypraw do Chorwacji.

Chorwacja - Makarska,  Split,  Wyspa Hvar i Brać
Chorwacja. Magistrala Adriatycka - Jadranka
1pix użytkownik strabsenfilm odległość 5 km 1pix

paniwu użytkownik paniwu(wpisów:631) dodano 08.05.2019 09:52

Gabi, rozmusiaki, dzięki że odwiedziliście galerię. Pozdrawiam serdecznie.

rozmusiaki użytkownik rozmusiaki(wpisów:4802) dodano 06.05.2019 08:28

Urocza jest ta droga,jak zresztą cała Chorwacja.
Szkoda tylko,że cel się oddalił,ale jak mniemam,został zrealizowany :)

gabi użytkownik gabi(wpisów:2692) dodano 03.05.2019 19:52

Śliczna prezentacja, najbardziej podobają mi się zdjęcia z ołowianym niebem,

paniwu użytkownik paniwu(wpisów:631) dodano 03.05.2019 14:46

Ak, patryku80,
Miło, że odwiedziliście galerię. Żal tylko, że pogoda nie dopisała, ale ona jak zwykle zmienną jest. Pozdrawiam.

patryk80 użytkownik patryk80(wpisów:4831) dodano 03.05.2019 12:38

Bardzo przyjemna wycieczka

ak użytkownik ak(wpisów:6327) dodano 03.05.2019 10:23

bardzo ładna galeria

paniwu użytkownik paniwu(wpisów:631) dodano 03.05.2019 09:07

Paweller75, wielkopolanko, harmony,
Dziękuję Wam za komentarze i oceny, a przede wszystkim za wędrówkę "Jadranką" jeszcze raz. Pozdro.

harmony użytkownik harmony(wpisów:2786) dodano 02.05.2019 21:36

Z przyjemnością wróciłam na magistralę adriatycką i zgadzam się, że między Splitem a Makarską jest tam najpiękniej. Bardzo lubię ten rejon Chorwacji i ze względów krajobrazowych, i ze względu na miasta położone wzdłuż tej trasy. Mają one szczególny klimat, co widać na Twoich zdjęciach.

wielkopolanka użytkownik wielkopolanka(wpisów:1937) dodano 02.05.2019 17:52

Zawsze z przyjemnościa wracam do Chorwacji...piękna wycieczka z Wami...

paweller75 użytkownik paweller75(wpisów:7477) dodano 02.05.2019 10:32

Przejazd tą trasą na pewno robi duże wrażenie na turystach, szczególnie podróżujących pierwszy raz w te strony ..., z jednej strony potężne góry, z drugiej niesamowity błękit adriatyku, dla mnie przepiękne wybrzeże ..., pozdrawiam:)

paniwu użytkownik paniwu(wpisów:631) dodano 02.05.2019 08:43

Ru_da, jak widać miałyśmy podobne doświadczenia z aurą, niestety pogoda zmienną jest. Nie przeszkodziło nam to docenić uroków Makarskiej, żal tylko tych widoków na góry, które schowały się w chmurach. Chciałabym dotrzeć jeszcze raz w okolice Omisza i pokonać w końcu wąwóz Cetina. Pozdr.

ru_da użytkownik ru_da(wpisów:226) dodano 01.05.2019 14:13

W 2004 r. spędziłam wspaniały urlop w Makarskiej, więc miło było wspomnieć. Piękne zdjęcia, również te zachmurzone. Ja w Makarskiej przeżyłam największe oberwanie chmury w swoim życiu. W dniu przyjazdu, kiedy wybraliśmy się na pierwszy, rozpoznawczy spacer po mieście, ulewa rozpoczęła się tak nagle, że zanim zdążyliśmy rozejrzeć się za miejscem, gdzie można by się było schronić, już byliśmy przemoczeni do suchej nitki. Po godzinie deszcz ustał tak nagle, jak się rozpoczął i przez całe 2 tygodnie pogoda była cudowna. Pozdrawiam :)