W górach, jak to w górach, dobra pogoda nie jest codziennie, czasem mieliśmy i tak… Mimo to postanawiamy wybrać się na spacerek jedną z dolin… Z racji obecności wózka w zestawie, wybór mógł być w zasadzie jeden…tutaj mamy asfalt pod samo schronisko. :-) Jeżeli pogoda nie sprzyja, to plus jest taki, że człowiek częściej rozgląda się na boki. Ostatecznie bez ekscesów dochodzimy do schroniska, Szymek ma swój rekord wysokości…
...a ja biegam wokół budynku i czekam na chwilowa chociaż poprawę pogody. I o dziwo, doczekałem się! Dosłownie na kilka sekund chmury się podniosły i mogliśmy ujrzeć Przełęcz pod Osterwą oraz otoczenie Doliny Złomisk. :-D Teraz ze spokojnym sumieniem możemy zasiąść na biesiady…;-) W drodze powrotnej też często zaglądamy w las Doliny Mięguszowieckiej.
„Ściana” lasu na wschodnim zboczu Skrajnej Turni. Tatrzańska flora...lepiężnik różowy. Będąc w Starym Smokovcu warto i tutaj wybrać się na spacer. Miasteczko jest urokliwie ulokowane, tuż pod masywem Sławkowskiego Szczytu. Posiada bardzo ładną i zadbaną architekturę. My przeznaczyliśmy na to deszczowe popołudnie. Tutaj neogotycki kościółek projektu Gedeona Majunke, zbudowany w stylu alpejskim i ostatecznie wystawiony w 1888r Uwagę zwracają na pewne piękne wille, których w Smokovcu jest całkiem sporo. Centralnym budynkiem miasteczka jest na pewno Hotel Grand. Spisz już za nami, teraz w planach mamy kilka dni w Liptowie. Na pierwszy ogień idzie Trenczyn [Trenčín]. Przyjechaliśmy tu między innymi dla widocznego z daleka, ulokowanego na wysokiej skale nad miastem, Zamku Trenczyńskiego
Na skale poniżej zamku taka oto rzeźba. Gdzieś na zamkowych skałach jest też rzymska inskrypcja z 179r, traktująca o zwycięskiej bitwie na Germanami, która odbyła się na terenie dzisiejszego Trenczyna. Jednak zanim skoczymy na zamek warto przejść się miejskim deptakiem.
Początki Zamku Trenczyńskiego to XI stulecie, następnie ustawicznie rozbudowywany. W XVIw był jednym z filarów obrony przed turecką nawałnicą. Jako, że Dziedzic był w Trenczynie dość markotny, nie udało się wejść na sam zamek, musieliśmy zadowolić się widokami z niższych baszt. Kościół pijarów wraz z przyległym klasztorem. Klimatyczne uliczki podzamcza. Kościół Narodzenia Marii Panny, wzniesiony w XIV w., przebudowany w XV i XVI w.
Wpisany do słowackiego narodowego rejestru zabytków zamek, jest jednym z największych w Europie. Spędziliśmy też trochę czasu nad Wagiem, we wsi Nezbudská Lúčka. Byłem tu kilka razy, ale w zasadzie tylko „biegłem” z plecakiem w kierunku szlaku na Suchy Wierch w Małej Fatrze. Po drugiej stronie Wagu, na potężnej skale wznosi się Zamek Strečno. Wybudowany w XIVw celem poboru myta dla tych, którzy w tym miejscu przekraczali Wag. Następnie rozbudowywany, obecny kształt uzyskał na przełomie XV/XVIw Od lat niezmiennie zastanawiają mnie i urzekają te megafony na słupach słowackich wsi i miasteczek. Relikt poprzedniego systemu..? ;-) Sam Wag można przekroczyć urokliwą kładką. W tle Góry Kisuckie.
A po drugiej stronie wzniesienia Małej Fatry i przystań promowa bez pośrednio pod zamkiem. Jako, że hotelik mamy na przedgórzu Małej Fatry, a pogoda znów zrobiła się całkiem, całkiem… :-D ...postanowiliśmy ruszyć w serce tego pasma. Co w naszym wypadku oznaczało wjazd do Doliny Vratnej i podziwienie gór z dołu, Tutaj Sokolie. Jak Sokolie, to muszą też być Boboty.
I „wrota” Małej Fatry, czyli wąski wąwóz pomiędzy Bobotami, a Sokoliem, tzw Tiesňavy. Jako, że do Polski wracamy przez Oravę, nie możemy odpuścić sobie Zamku Orawskiego, jednego z bardziej spektakularnych w całej Europie. Jego malownicza lokalizacja wydaje się przeczyć prawom fizyki. Pierwsze wzmianki o zamku pochodzą z XIIIw, potem wielokrotnie przebudowywany. Jego lokalizacja była ważnym punktem na szlaku handlowym pomiędzy Węgrami, a Polską. Kolejny przystanek mamy w Twardoszynie, gdzie znajduje się najstarszy, drewniany, gotycki kościół na Orawie. Kościół Wszystkich Świętych został zbudowany w drugiej połowie Xvw. Od 2008r znajduje się na liście UNESCO. Po przekroczeniu granicy wita nas Królowa Orawy. A po drugiej zaś stronie mieliśmy Taterki. Cała imprezę kończymy w Orawce, przy kościele św. Jana Chrzciciela. Kościół ten najstarszą świątynią i pierwszą parafią Polskiej Orawy oraz najstarszą drewnianą świątynią Górnej Orawy. Budowany w latach 1651 - 1656r.

O fotografii, górach i uczuciach
1pix użytkownik surykatka odległość 2 km 1pix
Diery i Mała Fatra
1pix użytkownik rakia odległość 3 km 1pix

satan użytkownik satan(wpisów:3244) dodano 12.11.2019 17:40

Surykatka -> Słowacja turystycznie jest bardzo przyjazna dla Polaka, też lubię tam wpadać 1-2x/rok ;-)

surykatka użytkownik surykatka(wpisów:7328) dodano 11.11.2019 20:45

Lubię Słowację i często bywam na niej. Bo fajowa jest:).Same znane i lubiane miejscówki prezentujesz:).No poza tymi kościółkami na końcu.

satan użytkownik satan(wpisów:3244) dodano 11.11.2019 17:24

Paweller75 -> ja tylko przejeżdżałem, kilka razy. Nigdy "nie zachodziłem", ale położenie jest genialne, zapewne oferuje też widoczki z tzw "górnej półeczki" ;-)

paweller75 użytkownik paweller75(wpisów:7527) dodano 10.11.2019 00:50

Ten zamek w Oravie robi wrażenie ..., w sumie to aż tak daleko to nie mam, trza się będzie kiedyś tam wybrać ..., pozdrawiam:)

satan użytkownik satan(wpisów:3244) dodano 08.11.2019 20:46

Nola76-> w czerwcu..? Czyli byliście miesiac po nas...:-)
No niestety gory, a szczególnie Tatry pogodowo są mało przewidywalne. Co do Malej Fatry, to cóż...raptem kilka zdjęc z dolin...:-\

nola76 użytkownik nola76(wpisów:6793) dodano 06.11.2019 22:05

Fajna wycieczka:) Jak byliśmy w czerwcu na Słowacji teź ruszyliśmy do Popradskiego Plesa ale zaczęło lać i na samym początku trasy był już odwrót, do tego Lenka zaczęła marudzić, także godzinę spędziliśmy na dworcu czekając na elektriczkę do Szczyrbskiego Plesa;) Mała Fatra urokliwa okolica:) Pozdro!:)

satan użytkownik satan(wpisów:3244) dodano 06.11.2019 18:27

Kabaczek -> dzięki za dobry odbiór wyjazdu - starałem się aby trochę miejsc zobaczyć, mimo, że Dziedzic był dość absorbujący, a całość zajęła nam tydzień.

satan użytkownik satan(wpisów:3244) dodano 06.11.2019 18:25

Agra60 -> dzięki za pozytywny odbiór. Słowacja wydała się fajnym pomysłem na "zagraniczny urlop" w założeniu, że jedzie się autem z roczniakiem na pokładzie ;-)

kabaczek użytkownik kabaczek(wpisów:1196) dodano 06.11.2019 18:11

W końcu prawie wszystko się udało ( prawie bo na naszym portalu jest nierozwiązywalny (?) problem leżących zdjęć ).
Bardzo fajna i bogata w atrakcje wyprawa.
Gratuluję i pozdrawiam.

agra60 użytkownik agra60(wpisów:1400) dodano 06.11.2019 10:47

Bardzo ładna osobista galeria-ciekawa konfrontacja bo Słowacja jest o rzut beretem od mojego miejsca zamieszkania.Pozdrawiam

satan użytkownik satan(wpisów:3244) dodano 05.11.2019 14:04

Podpisy do fotek dodane....pardon za kłopot.

Enjoy! :-)

satan użytkownik satan(wpisów:3244) dodano 04.11.2019 20:41

Tja...napisy w 2/3 galerii "wcięło"... :-/

Tyle chochlików przy mojej galerii nr 100 do kroćset! ;-)

Mili Państwo, dziś już nie dam rady, ale jutro uzupełnię brakujące podpisy...bo przeca wszystko miałem dopięte...

wmp57 użytkownik wmp57(wpisów:2345) dodano 04.11.2019 20:20

Za poprzednikami, pionuj i komentuj. Jeszcze - mało Małego.
Pozdrawiam Rodzinkę.

sniezka użytkownik sniezka(wpisów:3423) dodano 04.11.2019 18:12

a już Cię posądziłam o lenistwo...

Ooooo, pojawiło się parę opisów. A przed chwilą, daję słowo, nic nie było... Cud jakiś:)

sniezka użytkownik sniezka(wpisów:3423) dodano 04.11.2019 18:10

Ahoj:) Bardzo mi się tu podoba, pomimo portalowych problemów z pionizacją... Nie wiem o co kaman, nie Ty jeden tak masz.

Pisać Ci się nie chciało, hehe. Doskonale rozumiem, też mi się ostatnio nie chce. Ale daj tu chociaż znać w komentarzu jakie to zamki, jakie miejscówki, bo ładne, można by się wybrać.

achernar-51 użytkownik achernar-51(wpisów:5613) dodano 04.11.2019 15:19

Właśnie, coraz częściej się to zdarza. Pozdrawiam. :)

przemyslaw użytkownik przemyslaw(wpisów:6328) dodano 04.11.2019 13:15

Przestałem to ogarniać, tak już się porobiło na portalu. Dobrze, że mnie to nie dotyczy, ale ja wychodząc z założenia, że człowiek po to ma dwoje oczu, by widzieć panoramicznie, robię niemal wyłącznie zdjęcia w poziomie. Może portalowi informatycy też tak kombinują?...;)
PS:
fot. 9 - jak malowany, prawie jak mój Thomas...;)

satan użytkownik satan(wpisów:3244) dodano 04.11.2019 13:07

Hm..część fotek pionowych jest "położona" a część nie. Wszystkie natomiast są widoczne jako pionowe jako miniaturki tutaj oraz w wersji roboczej podczas układania galerii...ki diabeł?!?! :-/