Wielka Fatra jest moim ulubionym pasmem górskim. Jest stosunkowo dzika jak onegdaj Bieszczady (to chyba najbardziej dziewicze góry Słowacji) i stosunkowo niedaleka. Z Torunia szybciej dotrę do Wielkiej Fatry niż miałbym dotrzeć w Bieszczady. Wielką Fatrę gruntownie zszedłem w 2005 r. Prawie wszystkie jej części: Halną Fatrę, Skalistą Fatrę,  Szypruń i Łysiec. Mieliśmy wtedy sporo czasu. Przez te lata często wracałem do niej wspomnieniami i oglądałem zrobione wtedy zdjęcia. We wrześniu ubiegłego roku wróciłem tam ponownie. Kwaterę mieliśmy, tak jak poprzednio w Liptowskich Rewuczach. Tyle, że wtedy w Górnych, a teraz w Dolnych. Tym razem czasu starczyło aby przejść się Halną. Wejść na Rakytov, który 14 lat wcześniej sobie odpuściliśmy i potem pójść dalej w kierunku Płoskiej i Boryszowa, a jakby czas pozwolił, to aż do Ostredoka. Wstaliśmy wcześnie rano i ruszyliśmy szosą w kierunku Liptowskiej Osady. Po 3-ch kilometrach marszu dotarliśmy do leśniczówki Teplé i skręciliśmy w żółty szlak, który Doliną Ciepłą prowadzi do Północnej Przełęczy Rakitowskiej. Odległość od początku szlaku przy gajówce do przełęczy wynosi 6,1 km, suma podejść 780 m, czas przejścia: 2:25 h (z powrotem 1:45 h). Na wysokości ok.1200 m n.p.m. mijamy małe schronisko. To Útulňa Limba pod Rakytovom. Mały, przytulny domek, otwarty non stop. Ciepła herbata przekąski, piwo. 15 miejsc na materacach na podłodze z własnym śpiworem.
W nagłych wypadkach można spać w jadalni na ziemi. Schronisko utrzymuje się z dobrowolnych datków. Zalecana przez gospodarzy cena to 5 € za noc od osoby.

Obok domku jest źródło z wodą pitną i małe jezioro.
Idziemy stromym wschodnim zboczem Rakitowa. W dolnej części doliny płynący jej dnem Ciepły Potok tworzy malowniczy przełom w wapienno-dolomitowym podłożu. Docieramy na Severné Rakytovské sedlo na wysokości ok. 1405 m n.p.m. Ta szeroka, trawiasta przełęcz oddziela szczyt Rakytov (1567 m) na zachodzie od Tanečnicy (1459 m) na wschodzie. Południowo-wschodnie stoki opadają do Teplej doliny, północno-zachodnie do doliny potoku Rakytov.  Przełęcz stanowi węzeł znakowanych szlaków turystycznych. Krzyżuje się na niej zielony szlak biegnący głównym grzbietem Wielkiej Fatry z żółtym podchodzącym z Doliny Rewuckiej. Szlak ten po przekroczeniu przełęczy okrąża od północnej i zachodniej strony szczyt Rakitowa i dołącza do zielonego szlaku po zachodniej stronie Rakitowa. Umożliwia on ominięcie wspinania się na szczyt Rakitowa, na przykład przy złej pogodzie. Oczywiście nie mamy najmniejszego zamiaru ominąć Rakitowa. Nie tym razem. Dlatego dość mozolnie wspinamy się na jego wierzchołek zielonym szlakiem (u góry Łukasz; ja oczywiście opóźniam marsz obserwując wszystko wokół bardzo uważnie i zamrażam to w nośnikach moich pamięci).
Za plecami piękne widoki na stronę północną: na Severné Rakytovské sedlo i Tanečnicę. Dlatego sapiąc, co chwilę patrzymy za siebie. Zielony szlak po którym wspinamy się na szczyt jest chyba najbardziej znanym, najbardziej interesującym i najpiękniejszym szlakiem wielkofatrzańskim. Biegnie  liptowskim grzbietem Wielkiej Fatry  i nieoficjalnie nazywany jest magistralą liptowską. Przy nim znajduje się wszystko z czego słynie Wielka Fatra: rozległe widoki, kwitnące łąki wiosną i żółte trawy jesienią, dzikie lasy, pasące się bydło, bezludne ścieżki, wapienne i dolomitowe skały. Podejście na szczyt Rakitowa jest chyba najbardziej wymagającym kondycyjnie fragmentem tego szlaku. Ale bez przesady. To tylko Fatra. Fatra wrześniowa.
Już prawie południe a tu zmrożone świerki. Ich czubki w całym rzędzie, chociaż na dole było prawie 20 stopni. Wreszcie stajemy na czubku Rakitowa. 1567 m n.p.m. Wierzchołek pozbawiony jest drzew, stoi na nim kilkumetrowej wysokości, drewniany krzyż. Ze szczytu roztacza się widok uważany za najpiękniejszy w całej Wielkiej Fatrze. Widać z niego większość szczytów Wielkiej i Małej Fatry, Niżne Tatry, Góry Choczańskie i Tatry Zachodnie. Na zdjęciu, na pierwszym planie, od lewej: ten najwyższy to Łysiec (1381), przed nim Mały Łysiec (1298), potem na prawo Jarzębina (1314) i Klak (1394). Za nimi, na drugim planie, od lewej Martińskie Hale i Mała Fatra. A tu: Mała Smrekowica (1485) i Skalna Alpa (1463). Wszystko jest ładnie pokazane na rozkładówce. Szczyt Rakitowa wystaje ponad 200 metrów ponad obie Przełęcze Rakitowskie: Północną, która liczy sobie ok.1350  m n.p.m. i trochę niżej położoną Południową (1295 m n.p.m.).
Różnica ta sprawia, że Rakitów ma największą wysokość względną spośród wszystkich szczytów z linii głównego grzbietu. Stąd te wspaniałe panoramy ze szczytu; na 360°, a wokół wszędzie góry. Wielka Fatra jest nimi otoczona jak chyba żadne inne pasmo na Słowacji. Panorama południowa z Minčolem, Czarnym Kamieniem, Płoską i Boryszowem. Tam się wybieramy schodząc do Południowej Przełęczy Rakitowskiej. Po drodze na południowym zboczu Rakitowa mijamy tzw. Skalną Bramę. Tworzą ją dwie ok. 6-metrowej wysokości skały, między którymi przeciska się zielony szlak. Minčol, zwany również Kračkowem ma wysokość 1397,5 m n.p.m. Za nim w oddali nasz dzisiejszy cel minimum. Ploska i Boryszów.
Južné Rakytovské sedlo na wysokości 1295 m n.p.m. Szeroka, trawiasta przełęcz oddzielająca  Rakytov od Minčola. Południowo-wschodnie stoki opadają do doliny Veľká Rakytová, północno-zachodnie do Lubochniańskiej Doliny. Rakytov widziany z południowego- zachodu. Z przełęczy. Idąc w kierunku Płoskiej mijamy po lewej masyw Czarnego Kamienia. Żaden szlak nie prowadzi na jego szczyt. W 1964 roku Czarny Kamień i jego północne zbocza zostały objęte ścisłą ochroną rezerwatową. W czasie deszczowych dni ominięcie Czarnego Kamienia może sprawiać pewną trudność. Trawersujący go szlak biegnący przez las jest dość podmokły. Rakitów oddala się, ale widać go będzie jeszcze przez cały dzień. Z każdego prawie miejsca. Po dwóch godzinach marszu po w miarę płaskim szlaku (nie licząc zejścia z Rakitowa), docieramy do Przełęczy Płoskiej na wysokości 1395 m n.p.m.
Z przełęczy kontynuujemy wędrówkę zielonym szlakiem trawersując od północy kopułę Płoskiej ponad Doliną Lubochniańską. Doskonale widać stąd naszą dotychczasową trasę: Rakytov, Minčol, Južné Rakytovské sedlo. Widać Czarny Kamień. Čierny kameň (1479 m n.p.m.) jest jednym z wyższych i jednocześnie najbardziej charakterystycznych szczytów Wielkiej Fatry. Wyraźnie różni się od sąsiadów -piramidalnego Rakitowa i kopulastej Płoskiej. Szczyt tworzą dwa skaliste wierzchołki  o jednakowej wysokości. W krajobrazie góry widoczne są dolomitowe i wapienne pozostałości. Wśród sterczących skał pełno jest szczelin, pęknięć i małych jaskiń. Czarny Kamień oglądany z daleka w pochmurny dzień jest rzeczywiście czarny. Ale dziś… Dziś jest pięknie. Pewnie załapiemy się na złote godziny będąc jeszcze na szlaku. Sedlo Ploskej. Rakitów raz jeszcze. Spójrzcie, też jest charakterystyczny. Ma kształt bardzo regularnej piramidy z wyraźnie zaznaczonymi krawędziami. Skończyła nam się woda. Musimy dotrzeć do Chaty pod Boryszowem. W okolicy nie ma żadnych źródeł ani strumieni.

Wielka Fatra:  Ploska
1pix użytkownik doracz odległość 5 km 1pix
Veľká Fatra,  lipiec 2005r
1pix użytkownik satan odległość 8 km 1pix
Wielka Fatra - Kriźna(1574m n. p. m. )  - lipiec 2013
1pix użytkownik mondzus odległość 10 km 1pix
Vlkolinec - wieś na końcu świata
Vilkolinec 2011 r
1pix użytkownik magdar odległość 11 km 1pix
Słowacja - VLKOLINEC (Wilkoliniec)
1pix użytkownik marioli odległość 11 km 1pix

doracz użytkownik doracz(wpisów:1320) dodano 16.04.2020 10:21

Elu, gorąco zachęcam :) Dziękuję i pozdrawiam serdecznie :)

surykatka użytkownik surykatka(wpisów:7383) dodano 15.04.2020 21:00

Duża przyjemność z wirtualnego wędrowania :). ech... Ja Fatry, tej Wielkiej, w sumie nie znam, poza jednym wąwozem, no i słynnym Vlkolincem.
Kiedyś muszę podążyć Twoim szlakiem. na żywo.
pozdrówki:)

doracz użytkownik doracz(wpisów:1320) dodano 15.04.2020 13:47

Kabaczku, dla Ciebie jako miłośnika gór -gorąco polecam. Puszczę jeszcze galerię z rejonu Płoskiej. Pozdrawiam serdecznie :)

kabaczek użytkownik kabaczek(wpisów:1357) dodano 15.04.2020 11:16

Nie byłem i widzę, że trzeba to będzie kiedyś nadrobić. Czekam na kolejne odsłony.

doracz użytkownik doracz(wpisów:1320) dodano 15.04.2020 09:34

Ru_da, Satan, Paniwu - bardzo Wam dziękuję za odwiedziny. Wielka Fatra jest niesamowita. Przygotowując tę galerię znów zatęskniłem do tego by ją odwiedzić ponownie. Może jak to kiedyś minie.....Pozdrawiam Was serdecznie :)

paniwu użytkownik paniwu(wpisów:790) dodano 15.04.2020 09:00

Moja Wielka Fatra to lata 70-te zeszłego stulecia. Dzisiaj z przyjemnością wróciłam w to miejsce, wędrując z Tobą jako przewodnikiem, świetnym przewodnikiem. Poprowadziłeś tak perfekcyjnie, że poczułam trud tej wędrówki, prawie jak w realu. Widoki na wszystkie strony Rakitova cudowne. Świetna wędrówka. Pozdrawiam i zdrowia życzę.

satan użytkownik satan(wpisów:3337) dodano 14.04.2020 20:44

Też mam niejaką słabość do Wielkiej Fatry i też mam przerwę na to pasmo od....2005r ;-)
Rakitov to piękny szczyt. Fajna wycieczka.

ru_da użytkownik ru_da(wpisów:386) dodano 14.04.2020 18:44

Miło mi się wędrowało. Widoki piękne.