m s my mo ms
version_button
| rejestracja | przypomnienie hasła en pl
login: hasło:

zdjęcia w galerii (38):

 
Kraków jest miejscem, w którym historia narodu żydowskiego jest wciąż pielęgnowana. Najwięcej zabytków związanych z życiem Żydów w Krakowie znajduje się na południe od Starego Miasta - na krakowskim Kazimierzu i w leżącym na drugim brzegu Wisły Podgórzu. Trasa kazimierska związana jest z historią żydowskich osadników od XV wieku i prowadzi ona wzdłuż zabytków o szczególnym znaczeniu historycznym. W czasie zwiedzania, należy zwrócić uwagę na szczególną atmosferę tolerancji i współistnienia obok siebie zabytków kultury żydowskiej i chrześcijańskiej.
Naszą trasę rozpoczniemy na Pl. Wolnica z widokiem na Bazylikę  Bożego Ciała Pl. Wolnica, renesansowy ratusz, obecnie jako muzeum etnograficzne Kościół Bożego Ciała jest wzniesioną z cegły i kamienia trójnawową budowlą bazylikową .Budowę rozpoczęto około roku 1342 i kontynuowano przez kilka lat, wynosząc mury prezbiterium na wysokość ponad 10 metrów. Po tym czasie nastąpiła przerwa w budowie, którą wznowiono pod koniec lat 60-tych XIV wieku - zmieniono wtedy też koncepcję wyglądu świątyni: pierwotnie planowany korpus halowy (wszystkie nawy równej wysokości), zastąpiono bazylikowym.   W Krakowie przed II wojną światową funkcjonowało co najmniej 90 synagog, z czego dzisiaj czynne są 2, ale tylko w synagodze Remuh regularnie odbywają się nabożeństwa.Siedem synagog: Stara, Wysoka, Remuh, Poppera, Tempel, Kupa, Izaaka oraz inne mniejsze tworzą unikalny w Europie zespół synagogalny, który można jedynie porównać z synagogami w Pradze. Synagogi wraz z całym Kazimierzem w 1978 roku wpisano na pierwszą listę światowego dziedzictwa kultury UNESCO.
 Synagoga Stara:
Ul. Szeroka 24
To najstarsza zachowana synagoga w Polsce. Jej historia sięga XIV wieku. Miejsce to przeżyło wiele tragicznych momentów, szczególnie podczas II Wojny Światowej, kiedy zostało w dość poważny sposób zdewastowane i rozkradzione przez hitlerowców.  W obecnej postaci jest połączeniem gotyckich i renesansowych elementów. Od roku 1958 istnieje jako Muzeum Historyczne Miasta Krakowa - Muzeum Judaistyczne.  Gromadzi zabytki z zakresu historii i kultury Żydów. Od przedmiotów użytku obrzędowego, te, dotyczące charakterystycznego życia rodzinnego i prywatnego po bibliotekę z bogatym księgozbiorem.
Zabudowa przy ul Szerokiej Spacerując uliczkami Kazimierza natkniesz się na wiele małych barów i sklepików urządzonych w stylu przedwojennym. Ich witryny i bramy ozdabiane są specyficznymi dla tej dzielnicy szyldami, reklamami oraz okiennicami.   Ulica Szeroka
Właściwie stanowi ona plac o wydłużonym kształcie. Była ona centralnym punktem części Kazimierza zamieszkałej głównie przez Żydów. kamień w centralnej części ulicy Szerokiej na którym upamiętniono martyrologię Żydów Synagoga Remuh

ul. Szeroka 40
W przeciwieństwie do innych krakowskich Synagog, właśnie ta, - do dziś regularnie przeprowadza nabożeństwa.   Plac wejściowy do synagogi i kirkut  Jej historia sięga wieku XVI i XVII. Właśnie tutaj znajduje się krzesło, na którym według legendy siedział Remuh ( skrót od Rabin Mosze - tak zwany był uczony filozof - Mojżesza Isserles, na cześć którego nazwano światynię ) i z szacunku dla niego nikt na nim nigdy nie siada.   
Przy Synagodze Remuch, zwanej również Nową znajduje się Cmentarz Remuh - kirkut.
Nabożeństwa odbywają się tutaj w piątki o zachodzie słońca i w soboty o 9.00.
 Cmentarz przy synagodze Remu należy do najstarszych zabytków żydowskiej sztuki nagrobnej, zachowanych w Polsce. Czynny był w latach 1552 - 1800, a sporadyczne pochówki zdarzały się na nim do roku 1850.
Po zniszczeniach w latach II wojny światowej, cmentarz został odnowiony w 2 połowie lat 50.  
Na fragmentarycznie zachowanych nagrobkach znajdują się przedstawienia symboliczne, głównie o treści religijnej, a niekiedy także świeckiej, odnoszące się bezpośrednio do osoby zmarłego. Do najczęstszych należą przedstawienia dłoni kapłana, ułożonych w charakterystyczny gest stosowany podczas ceremonii błogosławienia wiernych w bożnicy oraz przedstawienia dzbana z misą - naczyń związanych z funkcją lewitów, posługujących kapłanom w trakcie rytualnych ablucji.
 Nagrobek - Eliezer Aszkenazy (1512-85), syn Eliasza, rabin w Kairze, Famaguście na Cyprze i w Poznaniu, lekarz i uczony, autor dzieła Maasej Adonaj (Dzieła Pańskie). W Krakowie nie pełnił jak się zdaje żadnych urzędowych funkcji. Według legendy, został on cudownie przeniesiony z Kairu do Krakowa w noc paschalną podczas trwania sederu i posiłek paschalny dokończył już w nowym, polskim domu. Płyta  pamiątkowa na placu przed wejściem do synagogi Remuh  Widok kamienicy ż ulicy Szerokiej. Ulica Szeroka Synagoga Izaaka Jakubowicza

Ul. Kupa 18

Największa spośród krakowskich synagog pochodzi z XVII wieku. Ufundowana została przez przewodniczącego kahału Żydów z krakowskiego Kazimierza Izaaka Jakubowicza.
Kompletnie zrujnowana i ograbiona podczas II Wojny Światowej obecnie zawiera w sobie Centrum Edukacji Żydowskiej, w ramach której realizowany jest projekt Synagoga Izaaka. Od 1997 roku synagoga jest otwarta dla zwiedzających. Synagoga Izaaka przy ul Kupa Plac targowy Synagoga Tempel w Krakowie - reformowana synagoga znajdująca się na Kazimierzu w Krakowie, przy ulicy Miodowej 24. Jest obecnie jedną z dwóch czynnych synagog w mieście, jednak nabożeństwa odbywają się w niej wyłącznie od czasu do czasu. Synagoga została zbudowana w latach 1860-1862 według projektu Ignacego Hercoka, z inicjatywy Stowarzyszenia Izraelitów Postępowych i Towarzystwa Religijno-Cywilizacyjnego. Starania o budowę synagogi trwały dokładnie 17 lat. Do synagogi uczęszczali wyłącznie Żydzi reformowani, którzy skłaniali się ku asymilacji kulturowej i społecznej z narodem polskim. W 1868 roku synagoga została rozbudowana przez Teofila Lamyrskiego, a w 1883 roku przez J.Ertla. Generalnej przebudowy, zmiany wystroju elewacji oraz wnętrza dokonał w latach 1893-1894 Beniamin Torbe we współpracy z Fabianem Hochstimem, który pomagał mu w robotach kamieniarskich. Wówczas od zachodu dobudowano przedsionek i nową fasadę a od wschodu trójboczną apsydę i ganki. Wnętrze uzyskało dekorację mauretańską
W 1924 roku nastąpiła ostatnia przebudowa synagogi, według planów Ferdynanda Lieblinga oraz Jozuego Oberledera[1]. Do elewacji południowej i północnej dobudowano parterowe nawy boczne, a od wschodu przekształcono ganki ze schodami. Przy okazji pierwszej operacji przekuto otwory w istniejących ścianach, tworząc otwory na wzór arkad. Nie wiadomo czy te ściany były wcześniej dekorowane[1]. Wówczas to bryła synagogi została ostatecznie ukształtowana i w takiej formie pozostaje do dnia dzisiejszego. Podczas II wojny światowej hitlerowcy zdewastowali synagogę, następnie urządzili w niej magazyn, a w nawie północnej stajnię dla koni. Niemieccy żołnierze pokryli również część budynku grubą warstwą farby. Po zakończeniu wojny w synagodze ponownie odbywały się nabożeństwa, modlili się w niej zarówno postępowcy jak i ortodoksi, dla których w bocznym pomieszczeniu budynku umieszczono salę modlitewną. Witraże na poziomie parteru ,fundator Izaak i Amalja Potok
Na początku lat 90. World Monuments Fund z Nowego Jorku wpisał synagogę na listę Programu Dziedzictwa Żydowskiego w Europie Środkowej i Wschodniej. W 1994 roku z inicjatywy World Monuments Fund rozpoczęto gruntowny remont synagogi, na który organizacja przeznaczyła milion dolarów. Dekoracje w synagodze
Tablice Mojżeszowe,Dekalog to co łączy wyznanie Mojżeszowe z Chrystusowym

najbliższe galerie:

 
Kraków-2016 cz.I
1pix użytkownik tereza odległość 0 km 1pix
Krakowski Kazimierz-tam gdzie czas się zatrzymał.
1pix użytkownik anikm odległość 0 km 1pix
Krakowski Kazimierz
1pix użytkownik szarykot odległość 0 km 1pix
KRAKÓW - od Wawelu do Słowackiego
1pix użytkownik mocar odległość 0 km 1pix
Jesienna Małopolska 1
1pix użytkownik popekpawel odległość 0 km 1pix
Polskie miasta wojewódzkie - Kraków 3
1pix użytkownik u-optymisty odległość 0 km 1pix

komentarze do galerii (5):

 
dreptak użytkownik dreptak(wpisów:1522) dodano 27.02.2014 21:51

ciekawie

mgfoto użytkownik mgfoto(wpisów:6141) dodano 20.11.2010 08:38

Pewnie każdy foto-miłośnik Kazimierza mógłby zaserwować taki plagiat...
Synagoga Tempel jest najbogatsza i najbardziej fotogeniczna. Pamiętam, że bardzo fajnie robiło się w niej zdjęcia.
Pozdrawiam :)

watcher użytkownik watcher(wpisów:1927) dodano 20.11.2010 05:49

Mocar; prawie cala moja galeria to plagiat .
Nawet kolejnosc podobna.
Pozdrawiam.

maryna użytkownik maryna(wpisów:49) dodano 08.02.2009 11:35

Bywam w Krakowie średnio dwa razy w miesiącu, ale w Kazimierzu byłam tylko raz i to...nocą. Dzięki Twojej galerii, zobaczyłam go w dzień.
W Leżajsku z kultury żydowskiej znam tylko Grób rabiego Elimelecha na cmentarzu żydowskim. Jest on miejscem pielgrzymek chasydów z całego świata.
Przyjeżdżają przez cały rok, oczekując cudownego uzdrowienia. Szczególnie liczne pielgrzymki przybywają w rocznicę śmierci Elimelecha.

magg użytkownik magg(wpisów:423) dodano 17.01.2009 17:18

Nigdy nie byłem wewnątrz synagogi a widzę ,że warto.W ogóle piękne zdjęcia !
Myślę ,że mogą zachęcić tych co jeszcze tej części Krakowa nie znają.
Ja osobiście poleciłbym jeszcze Podgórze i "starszą" czyli socrealistyczną część Nowej Huty.

Aby dodawać komentarze musisz się zalogować. Jeśli nie jesteś członkiem społeczności, przyłącz się!