Ojciec człowieka, który bardzo nam pomógł dostać się z granicy uzbecko-kirgiskiej do Biszkeku. Granica w uzbeckim Uczkurgon po stronie kirgiskiej jest położona w pobliżu niczego. Przed podróżą zgodnie z obyczajem zostaliśmy  poczęstowani arbuzem. Jechaliśmy na pace kierowcy ciężarówki. Tu pierwszy postój. Droga ciężarówką po serpentynach nie wydawała się zbyt bezpieczna. Kierowca jednak nie podniósł nas na duchu: Wiecie jaka jest ładowność mojego samochodu? 2,8 tony. Ja załadowałem 4,5 i jeszcze Was zabrałem!!! Po wylądowaniu w Biszkek o 5 rano i krótkiej wizycie na miejscowym blokowisku u naszego dobroczyńcy od razu ruszyliśmy do Czołpana Ata, czyli miejscowego kurortu nad jeziorem Issyk Kul.
Już po chwili podróży pojawiły się pierwsze jurty. Postój po drodze. To już Czołpan-Ata, czyli taki miejscowy Władek.
Plaża w centrum górskiego kraju wyglądała co najmniej osobliwie. Słychać było głównie język rosyjski.
Issyk Kul to drugie największe jezioro górskie na świecie (zaraz po boliwijskim Titicaca). W okolicach podobno na potęgę sadzi się indyjskie konopie. My nie widzieliśmy.
Zwróćcie uwagę na góry po drugiej stronie jeziora. Wielbłąd plażowy. Zapewne pozostałość po zbankrutowanym cyrku. Krowie w końcu udało się strzelić sobą bramkę. Pierwszy napotkany Lenin. W wersji srebrnej.
W przeciwieństwie do Uzbekistanu, Kirgistan nie usunął sowieckich symboli. Pomimo tego, odnieśliśmy wrażenie, że z tych dwóch krajów to w Kirgistanie jest większa wolność obywatelska.
Postsowiecki hotel w Czołpan Ata. Wracają wspomnienia?
Tuż przed hotelem stał DJ z konsoletą i puszczał przeboje. Co jakiś czas pojawiał się miejscowy artysta i spiewał na żywo. A w hotelu wszelkie atrakcje. W tym partyjka szachów. Był też bilard i kafejka komputerowa. Miejscowe karaoke. Bardzo popularna rozrywka. Jak przystało na wczasowiczów skusiliśmy się na wycieczkę Tiepłochodem.
Rozrywka zaiste w rosyjskim stylu. Słońce, góry, dziewczyny i piosenka Muzyka igrajet na tiepłochodzie. Nie obyło się jednak bez niespodzianek. Po wypłynięciu na środek jeziora muzyka ucichła, a z głośników zabrzmiał głos kapitana: Czas na kąpiel. Na efekty nie trzeba było długo czekać. Tylko my staliśmy jak idioci w kącie.. bez kąpielówek. No dobra, jak to widać 2 zdjęcia wcześniej, kilka starszych pań również nie skoczyło. Miejscowa rzeźba w Czołpan Ata. Kirgizi lubią się porównywać z Uzbekami. Ciągle nas pytali, który kraj ładniejszy, który nam się bardziej podobał. Jak to u sąsiadów troszkę sobie z nich żartują. Jak nam powiedział jeden z nich w Uzbekistane milion ludzi to milicja, a drugi milion to artyści. Na potwierdzenie zawył śpiewnie przedrzeźniając (całkiem udanie!) uzbeckie piosenki.
Samotna jurta w drodze powrotnej do Biszkeku. Loklany transport. Wielokrotnie w Uzbekistanie i Kirgistanie mijaliśmy obładowane dobytkiem samochody. Czasami wyglądało to jak z reklamy znanej sieci meblowej. Zdjęcie się specjalnie nie nadaje żeby je tu umieścić, ale widok miejscowego cmentarza na tyle mnie zaciekawił, że postanowiłem je jednak wstawić. Niestety widok tylko przez szybę jadącej marszrutki. Ale i tak widać, że elementy muzułmańskie swobodnie mieszają się z sowieckimi. W Kirgistanie wszędzie można dostać kumys, czyli nic innego jak sfermentowane mleko kobyły. 2-3% procent alkoholu. W Mongolii mówią na to ajrag. Kolejne jurty po drodze. W przydrożnych jurtach mieszczą się drobne bary i sklepiki.
To już Biszkek, a konkretnie parlament. W porównaniu do Taszkientu Biszkek sprawia wrażenie miasta znacznie bardziej otwartego i europejskiego. Przyczyniła się do tego z pewnością rewolucja tulipanów sprzed kilku lat. W wyniku rewolucji Akajewa zastąpił Bakijew. Obecnie stawia mu się podobne zarzuty jak Akajewowi. Zdaje się dryfować w stronę autorytarną. W parku w centrum miasta. Miejscowy bohater.
Dziewczynka przygląda się tańczącym kobietom. Po prawej stronie widać ślubną limuzynę. Łada odmówiła posłuszeństwa. Czym jest to coś po lewej stronie od Łady proszę mnie nie pytać. Sowieckie symbole są wszechobecne. Również w głowach obywateli. Nasz przyjaciel, o którym wspomniałem na początku miał na imię Ernest. Mówimy - to tak jak Hemingway! A on na to. Tak, zgadza się. Ale raczej tak jak Ernest Thalman, sławny niemiecki komunista! Nic więc dziwnego, że w samym centrum Biszkeku odnajdziemy pomnik Lenina.
Lenin, kwietnik z czerwoną gwiazdą, pod pomnikiem kwiaty, a obok na krawężniku po lewej napis: Michael Jackson not dead! Nawet w Biszkeku, w tle niezmiennie góry. Samo centrum miasta. Na placu w tle wieczorami pojawiają się tłumy ludzi. Biszkek dawniej nazywał się Frunze na cześć rewolucjonisty komunistycznego, który urodził się w Biszkeku. Jak powiedziano nam w uzbeckiej Bucharze, Frunze był odpowiedzialny za kompletne zniszczenie miejscowego fortu.
 Z ciekawostek. W kantorach dają słabszy kurs za mniejsze nominały. Dopiero 20, a czasem nawet 50 dolarów jest po normalnym kursie. Zabieranie jednodolarówek - zły pomysł. Połączenie starego z nowym. Gmach sportu z poprzedniej epoki, a obok parkujący Lexus. Tak jak napisałem z dwóch odwiedzonych krajów to Kirgistan, choć wg przewodnika Lonely Planet znacznie biedniejszy,  zdaje się bliższy naszemu światu.
A w niektórych sprawach Kirgistan wydawał się nawet bardziej zachodni od zachodu.

Średnia Azja 1978
1pix użytkownik filmdil odległość 33 km 1pix
Wielkie Jezioro Ałmaackie
1pix użytkownik andrew430 odległość 45 km 1pix
KIRGISTAN-Kanion Skazka
1pix użytkownik klavertjevier odległość 59 km 1pix
KIRGISTAN-Tradycyjny namiot czyli stawiamy jurtę
1pix użytkownik klavertjevier odległość 67 km 1pix
W starym kinie.  Autokarem z Ałma Aty do Taszkientu
1pix użytkownik strabsenfilm odległość 70 km 1pix
Jedwabny Szlak,  Tałgar,  lipiec 2017
1pix użytkownik smok-1 odległość 73 km 1pix

afrodyta użytkownik afrodyta(wpisów:4219) dodano 15.02.2014 13:36

Świetna galeria. Trudno wybrać zdjęcie "naj"., aczkolwiek 9,10 i 44 urocze:)

northface użytkownik northface(wpisów:106) dodano 15.03.2010 17:48

Świetne zdjęcia i opisy! Bardzo ciekawe miejsce przedstawione z odrobiną ironii - dla mnie BOMBA!

mironel użytkownik mironel(wpisów:255) dodano 09.09.2009 22:41

Następne miejsce, które trzeba zobaczyć.

porzeczka użytkownik porzeczka(wpisów:344) dodano 29.08.2009 12:52

Tak, Góry jak Chmury...
Lubię Twój sposób patrzenia na rzeczywistość :-) Świetne opisy!

olgar użytkownik olgar(wpisów:5) dodano 17.08.2009 20:44

Gdybys nie napisał "Zwróćcie uwagę na góry w tle" to bym ich nie zauważyła:) wyglądają jak chmury.
Dla mnie zdjęcia 1, 31 i 15 najbardziej ukazują ducha tego kraju, jego unikalność na tle innych krajów byłego ZSSR

pesteczka123 użytkownik pesteczka123(wpisów:1556) dodano 16.08.2009 23:31

Fajny klimat - szczególnie na zdjęciach 1, 4 i 9. Tylko pewnie zagrać w szachy, z takimi którzy grają od kołyski, trochę strach ;)
Góry na zdjęciach 9 i 10 - pierwsza klasa.

atropacz użytkownik atropacz(wpisów:165) dodano 16.08.2009 23:15

Hej, dzięki za wszystkie miłe komentarze.
Marioli - Uzbekistan oczywiście będzie, choć nie w najbliższych dniach. To znacznie bardziej pracochłonna operacja, a jakoś nie mogę się zebrać ;) Temperaturę wody oceniam tak mniej więcej na nasz Bałtyk na początku lata. Czyli na początku jest ciężko, ale da się wytrzymać.
Filmdil - Aż wstyd się przyznać, ale w końcu nie zdążyliśmy spróbować kumysu. No, ale przynajmniej jest powód żeby wrócić :)

hana użytkownik hana(wpisów:198) dodano 16.08.2009 21:37

Bardzo ciekawa galeria i świetny komentarz, i te góry...

marioli użytkownik marioli(wpisów:1031) dodano 16.08.2009 19:08

Bardzo ciekawa galeria. Czekam na Uzbekistan. Czy woda w tym jeziorze była ciepła. Bo bardzo zachęca do kąpieli?

elise użytkownik elise(wpisów:968) dodano 16.08.2009 16:38

Dzięki, że podzieliłeś się z nami fotkami z trudno dostępnego kraju. Ja tam nie pojadę, dlatego miło mi z Tobą podróżować..

konwalia użytkownik konwalia(wpisów:3259) - Użytkownik usunięty. dodano 16.08.2009 10:30

Fajna galeria, a Lenin wiecznie żywy.
Pozdrawiam-)

filmdil użytkownik filmdil(wpisów:1408) dodano 15.08.2009 23:26

Wspomnienia wracają - to już 31 lat temu tam byłem. Jak na taki szmat czasu to niewiele się zmieniło.
Fajne te sklepy w jurtach.
Kumys smakował? Bo nam nie.